X
تبلیغات
نماشا
رایتل

آشنایی با برخی مفاهیم و واژه های اساسی دربازرگانی خارجی

چهارشنبه 10 آذر 1395

آشنایی با برخی مفاهیم و واژه های اساسی دربازرگانی خارجی

مقدمه :

زنجیره کارهای اجرائی در بازرگانی خارجی در برگیرنده امور مختلف و متفاوت و در عین حال به هم پیوسته ای است که مدیران بازرگانی خارجی و تجار و کلیه اشخاص و شرکتهائی که به نحوی با واردات و صادرات کالا سر و کار دارند لزوماً از وقوف و کاربرد آن بی نیاز نمی باشند و بالطبع آگاهی از اطلاعات مورد نیاز در بازرگانی خارجی برای نامبردگان از ضروریات امر می باشد.

این جزوه با هدف ارائه مهمترین اطلاعات و مقررات و مسائل مختلف در بازرگانی خارجی تهیه شده و حاوی اطلاعات ، مفاهیم و واژه های بنیادی در مسائل اجرائی بازرگانی خارجی می باشد. که امید است مورد بهره برداری همکاران محترم و جامعه بازرگانی استان قرار گرفته شود.

1- اینکوترمز (INCOTERMS) یا شرایط تجارت بین الملل :

در دهه 1930 میلادی اتاق بازرگانی بین المللی (ICC) مطالعاتی را در زمینه تفسیر اصطلاحات تجاری به عمل آورد و مقرراتی را برای تفسیر یکنواخت اصطلاحات بازرگانی بین المللی در سال 1936 برقرار نمود که به اینکوترمز معروف گشت.

اینکوترمز که در برگیرنده اصطلاحات بازرگانی بین المللی است در واقع تعیین کننده ضوابط بین خریدار و فروشنده در معاملات تجاری است که آخرین آن اینکوترمز 2000 می باشد که منتشر گردیده است.

اینکوترمز 2000 به چهار گروه اصلی طبقه بندی شده است :

1 گروه E : در این گروه فقط از یک واژه EXW به معنی تحویل کالا در نقطه عزیمت استفاده شده است. (نقطه عزیمت ممکن است محل کار، محل انبار، کارخانه، مزرعه و یا هر نقطه دیگری باشد که توافق شده است.) فروشنده کاری نمی کند مگر واگذاری کا لا در محل تعیین شده به خریدار.

2 گروه F : که دارای سه واژه می باشد :

* FAS : کالا در کنار کشتی و روی اسکله در بندر بارگیری (مبداء) تحویل می گردد.

* FOB : کالا لزوماً باید روی عرشه کشتی و در مبداء تحویل گردد.

* FCA : کالا به شرکت حمل در نقطه یا محل تعیین شده تحویل گردد.

3 گروه C که در این گروه فروشنده مسئولیت انعقاد قرارداد حمل و پرداخت کرایه حمل کا لا تا مقصد را بعهده دارد و شامل اجزاء زیر است :

* CFR : فروشنده مسئولیت پرداخت کرایه حمل تا بندر تعیین شده در مقصد را قبول می کند.

* CPT : تحویل کالا با کرایه و یا هر نوع وسیله نقلیه تا محل تعیین شده در مقصد انجام می شود.

* CIF : فروشنده علاوه بر کرایه حمل ، مسئولیت انعقاد قراداد بیمه و پرداخت هزینه آن تا محل تعیین شده در مقصد را نیز عهده دار می شود.

* CIP : تحویل کالا با کرایه حمل و بیمه بدون کشتی و تا محل تعیین شده در مقصد انجام می شود.

4 گروه D : در این گروه فروشنده بیشترین مسئولیت را در معامله به عهده دارد در حالی که کمترین مسئولیت متوجه خریدار است و اجزاء آن عبارتند از :

* DES : خریدار باید کالا را برای ورود ترخیص کند. ( تحویل کالا در عرشه کشتی و در مقصد )

* DEQ : ترخیص کالا در گمرک مقصد بعهده خریدار است . (تحویل کالا در اسکله و در مقصد)

* DAF : ترخیص کالا برای ورود بعهده فروشنده است. (تحویل کالا در مرز تعیین شده )

* DDU : تحویل کالا در محل تعیین شده در مقصد بدون ترخیص و بدون پرداخت حقوق گمرکی آن

* DDP : ترخیص کالا برای ورود بعهده فروشنده می باشد. (تحویل کالا در انبار خریدار یا گمرک مقصد و پرداخت تمام حقوق و عوارض مربوطه)

2- مناطق آزاد تجاری (FREE TRADE ZONE)

مناطق آزاد تجاری عبارت از نواحی محصور و حفاظت شده ای است که معمولاً در کنار سواحل دریاها و یا مناطقی که از جهت حمل و نقل سریع کالاها دارای امتیازات و تسهیلات ویژه ای می باشد ایجاد می گردد.

سازمان UNIDO وابسته به سازمان ملل متحد مناطق آ‍زاد تجاری را اینگونه تعریف می کند : «مناطق آزاد تجاری عبارتست از محرکه ای در جهت تشویق صادرات صنعتی»

نوع فایل: word

سایز:22.9 KB

تعداد صفحه:24



خرید فایل



لینک منبع :آشنایی با برخی مفاهیم و واژه های اساسی دربازرگانی خارجی

آشنایی با برخی مفاهیم و واژه های اساسی در بازرگانی خارجی - سایت ... saberiali.blogsky.com/1389/08/04/post-385/‎Cached Similarآشنایی با برخی مفاهیم و واژه های اساسی در بازرگانی خارجی تهیه و تنظیم : معاونت بازرگانی خارجی اداره ا طلاع رسانی و تجارت الکترونیک مرداد 83 مشخصات گزارش آشنایی با برخی مفاهیم و واژه های اساسی در بازرگانی خارجی https://ptd-co.com/.../آشنایی-با-برخی-مفاهیم-و-واژه-های-اساسی-در-بازرگانی-خارجی‎Cached15 مارس 2016 ... آشنایی با برخی مفاهیم و واژه های اساسی در بازرگانی خارجی,آشنایی با برخی مفاهیم و واژه های اساسی در بازرگانی خارجی. آشنایی با برخی مفاهیم و واژه های اساسی دربازرگانی خارجی townstore.avablog.ir/.../آشنایی+با+برخی+مفاهیم+و+واژه+های+اساسی+دربازرگانی+خارجی‎Cached14 سپتامبر 2016 ... بررسی مقایسه ای شیوع افسردگی پس از زایمان در دو گروه از مادران با زایمان طبیعی و ...... آشنایی با برخی مفاهیم و واژه های اساسی در بازرگانی خارجی, ... مقاله آشنایی با برخی مفاهیم و واژه های مورد عمل در بازرگانی turkumusic.ir/post/113‎Cached30 ژوئن 2016 ... آشنایی با برخی مفاهیم و واژه های اساسی در بازرگانی خارجی - سایت ...saberiali. blogsky.com/1389/08/04/post-385/ معاونت…,مقاله آشنایی با برخی ... مفاهیم وواژه های اساسی دربازرگانی خارجی - بازرگانی پارس lcpars.com/post/مفاهیم-وواژه-های-اساسی-دربازرگانی-خارجی‎Cached27 ا کتبر 2016 ... آشنایی بابرخی مفاهیم وواژه های اساسی دربازرگانی خارجی. ... 2 : Fﮔﺮوه ﻛﻪ دارای ﺳﻪ واژه ﻣﻲ ﺑﺎﺷﺪ : : ﻛﺸ FAS * ﻛﺎﻻ در ﻛﻨﺎر ﺘﻲ و روی اﺳﻜﻠﻪ در ﺑﻨﺪر ﺑﺎرﮔﻴﺮی)ﻣﺒﺪاء (ﮔﺮدد ... پاورپوینت آشنایی با برخی اصطلاحات بازرگانی thebrokenear.rozblog.com/.../پاورپوینت-آشنایی-با-برخی-اصطلاحات-بازرگانی.html‎Cached2 روز پیش ... آشنایی با برخی مفاهیم واژه های اساسی در بازرگانی خارجی آشنایی با مفهوم صادرات و بازاریابی و برخی اصطلاحات بازرگانی. آشنایی با مفهوم ... تحقیق ... آشنایی با مفهوم صادرات و واردات و برخی اصطلاحات بازرگانی - وبلاگ saladhavij.rozblog.com/post/272/ads‎Cachedمقاله آشنایی با برخی مفاهیم و واژه های مورد عمل در بازرگانی ﺑﻪ ﻋﻤﻞ آورد و ﻣﻘﺮراﺗﻲ را ... رایت | آشنایی با برخی مفاهیم واژه های اساسی در بازرگانی خارجی | دانلود کتاب قد . آشنایی با برخی مفاهیم و واژه های مورد عمل در بازرگانی خارجی www.jobportal.ir/s1/Default.aspx?ID=9_3_613_3_114‎Cached Similar16 نوامبر 2005 ... این جزوه با هدف ارائه مهمترین اطلاعات و مقررات و مسائل مختلف در بازرگانی خارجی تهیه شده و حاوی اطلاعات ، مفاهیم و واژه های بنیادی در مسائل اجرائی ... چک (سند) - ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد https://fa.wikipedia.org/wiki/چک_(سند)‎Cached Similarچک سند عادی تجاری در برخی موارد با رعایت اصول آن قابل صدور اجرائیه‌است. ... واژهٔ « بانک» نیز در آن زمان به کار می‌رفته‌است و واژهٔ «چک» نیز از آن روزگار تا به امروز ... برای افتتاح حساب جاری، هر یک از شعب بانک های ایران، مدارک و مستنداتی را از شما ... دانلود تحقیق با عنوان مفاهیم و واژه های اساسی در بازرگانی خارجی – word ... mobofile.ir/?p=194826‎Cached24 سپتامبر 2016 ... عنوان : آشنایی با برخی مفاهیم و واژه های اساسی در بازرگانی خارجی. با فرمت قابل ویرایش word. تعداد صفحات: 24صفحه. فهرست مطالب. شرح صفحه.