X
تبلیغات
رایتل

مقاله اجزای تجارت الکترونیکی و مدل‌های مختلف آن

شنبه 29 آبان 1395

مقاله اجزای تجارت الکترونیکی و مدل‌های مختلف آن

اجزای تجارت الکترونیکی و مدلهای مختلف آن

1-1 اجزای تجارت الکترونیکی

اجزای اصلی تجارت الکترونیکی که وجوه تمایز آن با تجارت سنتی هستند عبارت از:

الف . سیستم ارتباطی1

سیستم ارتباطی به منزله یک کانال تبادل اطلاعات عمل می کند که فروشندگان را به خریداران متصل می کند.

ب . سخت افزار2

سخت افزار از نظر فیزیکی امکان اجرای نرم افزار را فراهم آورده و آنرا با سیستم ارتباطی پیوند می دهد.

ج.نرم افزار3

نرم افزار شامل دستورات و عملکرد های لازم مرتبط با تجارت الکترونیکی است . ازجمله این دستورات می توان به موارد زیر اشاره نمود :

· ایجاد و نمای کاتالوگ و ویترینی از کالاها و خدمات دروب سایت

· ایجاد سیستم پرداخت الکترونیکی و انجام پروسه پرداخت

· تضمین امنیت مورد نظر درمعامله (با توجه به پروتوکلهای مشخص و موجود درسیستمهای ارتباطی )

· جمع آوری کلیه اطلاعات و موارد مربوط به تجارت الکترونیکی

· ایجاد زمینه های لازم برای انجام معامله و نقل و انتقال درخواستها و سایر اسناد تجاری

1-1-2 سیستم ارتباطی

سیستم ارتباطی وظیفه انتقال اطلاعات را بین مشتری و فروشنده بر عهده دارد . برخلاف معاملات انجام شده درتجارت سنتی که از یک زبان شفاهی و محاوره ای استفاده می کند ، سیستم ارتباطی درتجارت الکترونیکی از یک زبان دیجیتالی واحد بهره می گیرد شکل (1-2).




شکل 1-2 سیستم ارتباطی وظیفه انتقال اطلاعات را برعهده دارد.

سیستم ارتباطی پهنای باند مورد نیاز برای دسترسی کاربران به شبکه جهانی وب ویا سایتهای خصوصی و همچنین امنیت مورد نیاز درمورد این که سایت مورد نظر یک سایت جهانی است یا یک سایت داخلی است و یا این که محدود بین چند شرکت است را فراهم می کند شکل (2-2).



شکل 2-2 سیستم ارتباطی پل ارتباط دهنده سایتهای اینترنتی است.

درحقیقت وب شامل یک شبکه جهانی از سیستمهای هوشمند است که توسط سیستم ارتباطی به یکدیگر متصل شده اند . حتی سیستمها و دستگاههای بی سیم نیز که نسل جدید و پیشرفته سیستم های هوشمند هستند ، از طریق فناوری سیستم ارتباطی به اینترنت و شبکه های خصوصی متصل می گردند شکل(3-2).




شکل 3-2 سیستم ارتباطی بی سیم.

2-1-2 سخت افزار




لزوم وجود سخت افزار درتجارت الکترونیکی بسیار واضح است . دستگاهها و تجهیزاتی که کاربران برای اتصال به اینترنت و سایتهای تجارت الکتریکی از آنها سود می برند ، نظیر کامپیوترها یا گوشیهای موبایل و … از سخت افزارهای ضروری درتجارت الکترونیکی هستند که بدون بکارگیری آنها ، امکان اتصال به وب وجود ندارد شکل(4-2).

شکل 4-2-سخت افزار در تجارت الکترونیکی.

کامپیوترهای سرور، تجهیزات نگهداری اطلاعات و ذخیره سازی آنها و تجهیزات کمکی مربوط به شبکه ، زیر ساختهای پنهان تجارت الکترونیکی راتشکیل می دهند که درظاهر دیده نمی شود شکل(5-2).

شکل 5-2 سخت افزارو کامپیوترهای سرور درتجارت الکترونیکی

3-1-2 نرم افزار

نرم افزار به مانند روح پنهان تجارت الکترونیکی است .انواع مختلفی از نرم افزارها درتجارت الکترونیکی نقس اساسی دارند که شامل سیستمهای عامل1 ، مرورگرها2، مدیریت بانکها3، انجام معاملات4 و … می باشند که البته درک چگونگی عملکرد پیچیده این نرم افزارها درکنار هم به راحتی میسرنیست . شکل(6-2).



شکل6-2 نرم افزاردرتجارت الکترونیکی.

خوشبختانه ، متخصصین فن مثل نرم افزارنویسان ، معماران سیستمهای کامپیوتری و مشاوران بر این امر واقف هستند که چگونه نرم افزارهای مختلف رابرای کار هماهنگ درتجارت الکترونیکی سازگار نمایند .شکل(7-2)



شکل 7-2 اجزاء نرم افزاری درتجارت الکترونیکی.

استفاده کنندگان ازتجارت الکترونیکی اگر به بهبود عملکرد و کارایی تجارت الکترونیکی توجه دارند، بایستی ارتباط با متخصصان نرم افزار راحفظ نمایند. به هر حال نرم افزارها و دو جزء دیگر تجارت الکترونیکی یعنی سیستم ارتباطی و سخت افزار به این منظور به وجود آمده اند تا سازمانهای استفاده کننده ازتجارت الکترونیکی بتوانند استراتژی و تاکتیکهای تجاری خود را مشخص نمایند شکل(8-2).



شکل8-2 نرم افزار یکی از نقشهای اصلی تجارت الکترونیکی را برعهده دارد.

2-2 مدلهای مختلف تجارت الکترونیکی

درتجارت الکترونیکی مدلهای مختلفی از معاملات تجاری وجود دارد که این مدلها برمبنای شخصیت دو طرف معامله تعریف شده اند . بر این مبنا 9 مدل مختلف تجارت الکترونیکی به ترتیب زیروجود دارد:

ا.مدلB2B یا مدل تجارت شرکتها با شرکتها (Business to Business):دراین مدل فروشنده و خریدار هردو شخصیت حقوقی هستند. یعنی شرکت با شرکت یا تاجر با تاجر.

2.مدلB2C یا مدل تجارت شرکتها با مصرف کنندگان (Business to Consumer): دراین مدل فروشنده شرکت یا تاجر است و خریدار ، مصرف کننده کالا یا خدمات میباشد.

3.مدل C2C یا مدل تجارت مصرف کننده (Consumer to Consumer): دراین مدل دو طرف معامله یعنی هم فروشنده و هم خریدار هر دو مصرف کننده هستند .

4.مدل G2G یا مدل تجارت دولتها با دولتها (Goverment to Goverment): دراین مدل ، تجارت بین دولتها به عنوان فروشنده و خریدار صورت می گیرد.

5.مدل G2B یا مدل تجارت دولتها با شرکتها(Government to Businees): دراین مدل فروشنده دولت و خریدار شرکتها هستند مثل مواقعی که اطلاعات مورد نیاز درباره مناقصه ها و مزایده ها و قوانین و مقررات از دولت به شرکتها فروخته می شود.

6.مدلG2C یا مدل تجارت دولتها با مصرف کنندگان (افرا) (Government to Consumer):

در این مدل فروشنده ، دولت و خریدار اشخاص حقیقی یا مصرف کنندگان هستند مثل تعامل دولت با مشتری مراکز دولتی و ارباب رجوع.

7.مدل B2G یا مدل تجارت مصرف کننده با دولتها(Consumer to Goverment): دراین مدل فروشنده اشخاص حقیقی یا مصرف کننده وخریدار دولت است مثل پرداخت مالیات به دولت و انتقال شکایات و نارضایتیها از سیستم های دولتی ازمردم به دولت.

8.مدل C2G یا مدل تجارت مصرف کننده با دولت ها (consumer to Goverment): دراین مدل فروشنده اشخاص حقیقی با مصرف کنند و خریدار دولت است مثل پرداخت مالیات به دولت و انتقال شکایات و نارضایتیها ازسیستم های دولتی از مردم به دولت.

9.مدل C2B یامدل تجارت مصرف کنندگان با شرکتها (Consumer to Business): دراین مدل فروشنده مصرف کننده و خریدار شرکتها یا تجار هستند تماس مشتری با شرکتها برای درخواست اطلاعات درمورد قیمت و کیفیت کالاها و خدمات.

به طور کلی فرآیند تجارت الکترونیکی را می توان با مدل زیر که به مدل Clark معروف است نشان داد. البته این مدل بیشتر نشان دهنده عملیات G2C,G2B,B2C,B2B است و امروز به عنوان یک مدل مرجع مخصوصاً درتجارت الکترونیک B2C به کارمی رود.(شکل 9-2)

-3-2 انواع معاملات B2B

اساساً در B2B دو نوع معامله وجود دارد: خریدهای خرد خریدهای منابع استراتژیک.

خرید خرد به مواردی اطلاق می شودکه طی آنها کالاها و خدمات با نرخی که توسط عرضه و تقاضا تعیین می شود، خریداری می گردند، فروشندگان و خریداران معمولاً همدیگر را نمی شناسند. معاملات سهام، معاملات کالاهای اساسی (شکر، ذرت وغیره) مثالهایی ازخریدهای خرد هستند. درمقابل خرید منابع استراتژیک، مستلزم بستن قراردادهای بلند مدت است که معمولاً توسط مذاکرات بین خریداران و فروشندگان انجام می پذیرد. خریدهای خرد ممکن است که معمولاً توسط مذاکرات بین خریداران و فروشندگان انجام می پذیرد. خریدهای خرد ممکن است با پشتیبانی شخص ثالث مقرو به صرفه شود، درحالی که خریدهای استراتژیک توسط یک زنجیره تأمین می تواند مؤثرتروکارآمدتر باشد.

3-3-2 نهادهای B2B1

نهادهای کلیدی B2B و اهمیت هر یک به شرح زیر هستند:

- شرکتهای فروشنده با دیدگاه مدیریت بازاریابی

- شرکتهای خریدار با دیدگاه مدیریت تأمین کنند وسایل

- واسطه های الکترونیکی ارائه کننده کالا که بصورت مجزا دست به عرضه کالا می زنند، مثل خدمات زنجیره تأمین.

- خط مشی های تجاری، پروتوکل مذاکرات و تعیین قیمت مثل مزایده ها، نقض مزایده ها و غیره.

- خدمات پرداخت و تهیه مکانیزمی جهت ارسال پول به فروشنده



خرید فایل



لینک منبع :مقاله اجزای تجارت الکترونیکی و مدل‌های مختلف آن

مقاله بررسی اجزای تجارت الکترونیکی و مدل‌های مختلف آن bitanrmafzar.ruzfa.ir/post/730‏ - ذخیره شده سلام.به وبسایت ما خوش آمدید. عنوان محصول دانلودی:مقاله بررسی اجزای تجارت الکترونیکی و مدل‌های مختلف آن یکی از بهترین فایل ها در این موضوع پیش روی شماست . مقاله بررسی اجزای تجارت الکترونیکی و مدل‌های مختلف آن - ساخت وبلاگ novinparsaa.aslblog.ir/post/969‏ - ذخیره شده 25 ا کتبر 2016 ... سلام.به وبسایت ما خوش آمدید. عنوان محصول دانلودی:مقاله بررسی اجزای تجارت الکترونیکی و مدل‌های مختلف آن یکی از بهترین فایل ها در این موضوع پیش ... دانلود مقاله اجزای تجارت الکترونیکی و مدل‌های مختلف آن - دانلود فایل downloadf.aramblog.ir/.../دانلود+مقاله+اجزای+تجارت+الکترونیکی+و+مدل‌های+مختلف+آن‏ - ذخیره شده 16 ا کتبر 2016 ... دانلود مقاله بررسی اجزای تجارت الکترونیکی و مدل‌های مختلف آن. به سایت علمی ما خوش آمدید. فایل دانلودی با عنوان مقاله بررسی اجزای تجارت ... دانلود مقاله اجزای تجارت الکترونیکی و مدل‌های مختلف آن - دانشجو کمک porseshnamefile.rozblog.com/.../دانلود-مقاله-اجزای-تجارت-الکترونیکی-و-مدل‌های-مختلف-آن‏ - ذخیره شده مقاله بررسی اجزای تجارت الکترونیکی و مدل‌های مختلف آن دانلود مقاله اجزای تجارت الکترونیکی و مدل‌های مختلف آن در 33 صفحه ورد قابل ویرایش دسته…,دانلود مقاله اجزای ... مقاله اجزای تجارت الکترونیکی و مدل‌های مختلف آن fily.pishroblog.ir/Post/962‏ - ذخیره شده 30 آگوست 2016 ... مقاله اجزای تجارت الکترونیکی و مدل‌های مختلف آن در 33 صفحه ورد قابل ویرایش. دانلود مقاله اجزای تجارت الکترونیکی و مدل‌های مختلف آن. تحقیق اجزای ... خرید آنلاین مقاله اجزای تجارت الکترونیکی و مدل‌های مختلف آن — زیگما وب www.zigmawb.online/?p=17075‏ - ذخیره شده 28 آگوست 2016 ... محقق گرامی،شما با جستجوی مقاله اجزای تجارت الکترونیکی و مدل‌های مختلف آن وارد این صفحه شده اید محصول دانلودی(مقاله اجزای تجارت الکترونیکی و ... دانلود فایل ( مقاله اجزای تجارت الکترونیکی و مدل‌های مختلف آن) | تحقیق ... www.risearticle.ir/download/8613‏ - ذخیره شده 29 ا کتبر 2016 ... دوست عزیز سلام.به سایت ما خوش آمدید با سلام حضور پژوهندگان گرامی.شما به صفحه اختصاصی مقاله اجزای تجارت الکترونیکی و مدل‌های مختلف آن وارد ... تحقیق در مورد اجزای تجارت الکترونیکی و مدلهای مختلف آن - دانلود ... www.filez.blogsky.com/1395/06/23/post-12434‏ - ذخیره شده 13 سپتامبر 2016 ... لینک پرداخت و دانلود *پایین مطلب* فرمت فایل:Word (قابل ویرایش و آماده پرینت) تعداد صفحه:46 فهرست مطالب: 2-1-2 سخت افزار 3-1-2 نرم افزار مدل ... دریافت فایل مقاله اجزای تجارت الکترونیکی و مدل‌های مختلف آن - پرداخت ... pichakwi.blogroom.ir/post/995‏ - ذخیره شده از حضور شما عزیزان در سایت بسیار خوشحالیم و آرزو داریم محصولات ما رضایت شما را فراهم آورد محقق گرامی،شما با جستجوی مقاله اجزای تجارت الکترونیکی و مدل‌های مختلف ... فروش فایل مقاله اجزای تجارت الکترونیکی و مدل‌های مختلف آن – حریر دانلود harirdlc.ir/article/24776‏ - ذخیره شده 24 ا کتبر 2016 ... هموطنان گرامی سلام.وقت بخیر به صفحه دانلود فایل(مقاله اجزای تجارت الکترونیکی و مدل‌های مختلف آن)خوش آمدید برای دانلود به ادامه مطلب بروید.شما پس ...